Tuesday 5 February 2013

PenGalaman BerSALIN Bhgan 2


12/11/2012   4.00 ptg

Aku ditolak masuk ke labour room, kt hospital sultanah bahiyah ni sorang pesakit sorang bilik and de sorang doctor.
Kat bilik aku ada doctor perempuan, tapi doctor pelatih.Alhamdullillah dapat doctor puan.
Kt labour room kena seluk lg, kali ni doctor perempuan to yang seluk, dah 4cm bukaan.
Rasa sakit dah mula datang bertubi-tubi. Rasa sangat-sangat tak tahan. Sampai aku cakap kat nurse “saya nak opeate” tp nurse wat tak layan je.
Oleh sebab nurse to tengok aku ni macam dah tak larat sangat so dia bagi la ubat tahan sakit. Mula2 dia cucuk je ubat to tapi sebab xde kesan dia bagi gas pulak.
Lepas je dapat gas aku terus tertido.


5.58 ptg.

Aku dikejutkan oleh seorang doctor lelaki berbangsa cina, dokter ni baru je ditranfer ke hospital ni.dia cakap nak check bukaan and ada seorang nurse perempuan yang tolong dia. Aku de dengar dia cakap dah 7 cm tp xfull lg. maksudnya baby dah boleh kuar tapi bukaan tak penuh lg.
Tak lama lepas to, doctor pakar untuk bersalin ni semua berkumpul kt labour room aku, de meleyu, cina and india. Perempuan pun ada, leleki pun ada. Diorang datang nak check lagi bukaan aku ni sebab diorang cakap mustahil dalam masa 2 jam dah buka sampai 7 cm. Meaning that diorang tak percaya kt doctor cina yang check tadi. So sorang doctor perempuan seluk dan dia cakap 4 cm lg, and de sorang doctor lelaki kt labour room to cakap macam mana tadi doctor Lee check dah 7 cm??
Lepas  je kena seluk aku mula rasa sakit balik, ubat tahan sakit tadi dah xde makna.
Dah mula meraung macam orang gila pun ada jugak. Rasa macam baby nak kuar pun dah ada.
Doctor pesan jagn teran, tapi aku teran sbb tak tahan sangat. Bila aku cakap baby dah nak kuar xde doctor nak percaya and diorang nasihatkan nurse supaya jangan layan sangat.


Aku minta suruh yasin daripada sorang nurse ni, aku baca yasin dalam keadaan menjerit sebab aku tak tahan sangat. Dan dalam pada masa yang sama aku marah sangat dengan husband sebab dia xde, JANJI nk teman tapi xde pun. Sedih sangat.



6.30 ptg

Tiba-tiba je rasa macam baby betul-betul nak kuar, aku teran and at the same time aku jerit “Doctor saya dah teran”. Aku jerit sbb xde sorang doctor tau nurse pun dalam bilik too. Doctor lelaki yang check bukaan tadi datang and dia cakap baby dah nak kuar, dia panggil nurse untuk wat preparation.
Tepat jam 6.58 baby lelaki seberat 2.68 kg kuar. Alhamdullillah semua selamat.







No comments:

Post a Comment